Mote in Your Own Eye

1 March 2021 — Craig Murray

Craig Murray

This blog remains, as far as I am aware, blocked in Russia. (Am receiving messages it is not currently blocked, at least on several major ISPs, which is good news). It is, to the best of my knowledge, the only western political blog of wide readership which advocates stripping Russia of all the colonial possessions it obtained contemporaneously with, indeed in competition with, the growth of the British Empire. That a blog which champions Independence for, inter alia, Dagestan, Chechnya and Tatarstan, and which says Crimea should be given back to the Tatars, is condemned by the political Establishment as pro-Kremlin is, on the face of it, paradoxical.

The reason for it is, of course, that this blog also views Russia’s opposition to neo-con Western militarily enforced hegemony throughout the Middle East and developing world, as an essential though inadequate counter-balance. It also combats the rampant Russophobia of our media and political class, and the widespread, deliberate whipping up of hatred against a great culture and people, central to our European heritage. That involves exposing propaganda lies like Salisbury and Douma. The Establishment really do hate that. As neither Salisbury nor Douma, nor much else in the Western narrative, stands up to even a little intellectual scrutiny, the media and Establishment seek to demonise this blog as in some sense a Russian agency. The amusing thing is, of course, that neither this blog nor its author has ever received a penny from any Russian source, while the Establishment rolls around in oligarch cash.

There was an amusing new twist this week where The Times newspaper claimed that Russian trolls were behind the “attacks” on Nicola Sturgeon, otherwise known as telling the truth about Nicola Sturgeon’s actions. Why the Times, and most of the unionist media Establishment especially the BBC, has been so very keen to defend Nicola Sturgeon and under-report the evidence against her (and continue to make wild accusations against Alex Salmond) would be an interesting digression. Suffice it to say, that after five years with a pro-Independence majority at Holyrood, after Brexit, and with a clear mandate for a referendum on Independence, Nicola has not called one.

One of the Integrity Initiative’s on-call Russophobes, David Leask, wrote in the Times:

Mainstream Scottish nationalists have long suspected pro-Kremlin social media of targeting the first minister, particularly since her criticism of the Salisbury attacks in 2018.
However, analysts have rarely been able to draw a significant direct line between so-called troll factories and tweets aimed at Sturgeon and her party.
New data published by Twitter on hundreds of Kremlin or Iranian accounts removed for attempting to “manipulate the platform” show some activity with a Scottish flavour.
About two dozen accounts linked to the authoritarian governments tweeted or retweeted pro-independence or other Scottish messaging and have been banned.
Two accounts Twitter linked to the Iranians, each with many thousands of followers, have repeatedly retweeted Craig Murray, a blogger and former ambassador to Uzbekistan, who is one of Sturgeon’s most ferocious critics. There is no suggestion Murray, who has a substantial online presence, was aware of or sought such support.

So there we have it. It is the Russians targeting Nicola, because my 90,000 twitter followers included 2 “linked to” Iran, who retweeted some of my tweets.

Which twitter accounts were these? Which tweets did they retweet? We don’t know. One of Sturgeon’s acolytes tweeted the “evidence” for this, which was a link to a twitter statement on its website on the suspension of Russian-linked accounts. That gave a link to what it claimed as “evidence”, but that was simply a cache of 1.5 Gb worth of tweets, very many thousands of them, with no explanation as to why they were said to be Russian linked. How the “Iranian-linked” tweets involving me were pulled out of this enormous cache – and why – is a very interesting question. [I can’t actually rediscover the tweet or the report page on twitter with its unevidenced assertions. If anybody can, please post it in comments below]

The Times report is an entirely evidence-free zone, but its principal complaint appears to be that “Kremlin-linked” accounts have been tweeting material under the hashtag #dissolvetheunion. It then gives this quote:

Joanna Szostek, who teaches political communication at the University of Glasgow, described it as the latest move in a game of “whack-a-mole . . . It’s interesting that a few of these accounts are also pushing #dissolvetheunion tweets. Anything that weakens a major Nato member would presumably look good from Russia’s point of view.”

But the longest bit of the article, its substance, is the quote from the SNP’s own uber-Russophobe Stewart MacDonald who gives a disquisition on how terrible it is that the evil Russians should – advocate for Scottish Independence. MacDonald, who carries a British Army issued visitor ID in his wallet and has snaps of himself in combat fatigues observing British Army exercises, both of which he has been known to show hopefully to impressionable young people, is far better known for his enthusiasm for NATO, Israel and the corrupt government of Ukraine than he is for Scottish Independence. I suspect deep down he fantasises about going to war against the Russians with the British Army. Why he is in the SNP, nobody knows. Why anybody thinks that Russia advocating for Scotland’s Independence would make Russia Scotland’s enemy, is quite beyond me.

There is an extremely bad history of misidentification of Russian trolls by the right wing loons paid to undertake such work, particularly Leask’s old comrade-in-arms Ben Nimmo, who famously outed Ian the Russian Bot. This ought to be the most famous video of all time and be played weekly in schools to vaccinate children against government propaganda.

Unfortunately, very many governments do actively sponsor social media and mainstream media disinformation. The Integrity Initiative was one major such secret black propaganda operation, linked to the Salisbury event among other things, and it is hilarious in a dark sort of way that journalists like Leask, who took the Integrity Initiative’s shilling, get upset at alleged Russian initatives which are essentially the same thing.

Almost entirely unreported in the British media was last week’s revelation by The Grayzone of a new FCO covert propaganda operation involving (and funding) Bellingcat, the BBC and Reuters Thomson.

The UK FCO projects were carried out covertly, and in partnership with purportedly independent, high-profile online media outfits including Bellingcat, Meduza, and the Pussy Riot-founded Mediazona. Bellingcat’s participation apparently included a UK FCO intervention in North Macedonia’s 2019 elections on behalf of the pro-NATO candidate.

The intelligence contractors that oversaw that operation, the Zinc Network, boasted of establishing “a network of YouTubers in Russia and Central Asia” while “supporting participants [to] make and receive international payments without being registered as external sources of funding.” The firm also touted its ability to “activate a range of content” to support anti-government protests inside Russia.

The new documents provide critical background on the role of NATO member states like the UK in influencing the color revolution-style protests waged in Belarus in 2020, and raise unsettling questions about the intrigue and unrest surrounding jailed Russian opposition figure Alexei Navalny.

Twitter not only suppressed dissemination of this information, it put a warning on those tweets it did allow into selected timelines, that information came from hacked material. It has never done that to the pro-Western outpourings of Bellingcat. But my profound congratulations to our friends at Anonymous for bringing more of this murk to light.

You might like to compare this document from an FCO-funded contractor, with Stewart MacDonald’s horror that Russia should allegedly sponsor a few tweets favouring Scottish Independence:

Or this from another FCO-funded contractor:

The FCO role in Belsat, the entirely NATO member funded “Belarussian” TV channel based in Poland, is also of great current interest,

Do read through the Grayzone article, which is excellent. Remember this: when it comes to every form of devious behaviour, it is the British state which wrote the book.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.